Hoppa till innehåll

Köping kodar

-Vi programmerar!

  • Hem
  • F-3
    • Om programmering år F-3
    • F – 3 Analog programmering
    • F – 3 Blockprogrammering
    • F – 3 Låna robotar
  • 4-6
    • Om programmering år 4-6
    • 4 – 6 Analog programmering
    • 4 – 6 Blockprogrammering
    • Micro:bit åk 5-6
      • Micro:bit Lärarsida
      • Micro:bit 1 Animera
      • Micro:bit 2 Fyra räknesätt
      • Micro:bit 3 Räkna steg och sträcka
      • Micro:bit 4 Multiplikation
      • Micro:bit 5 Tärning
      • Micro:bit 6 Kompass
      • Micro:bit 7 Ljusnivå
      • Micro:bit 8 Radio
    • 4 – 6 Låna robotar
  • 7-9
    • Om programmering år 7-9
    • 7 – 9 Blockprogrammering
    • 7 – 9 Micro:bit
    • 7 – 9 Textprogrammering
      • 1. Skriva ut?
        • Ställ in p5js
      • 2. Hur spara data?
      • 3. Hur fråga efter data?
      • 4. Skapa grafik?
      • 5. Använda beräkningar?
      • Men om…?
      • 7. Logiskt och, eller inte?
      • 8. Hur skriva snygg kod?
      • 9. Hur slumpa data?
      • 10. Tabell med flera värden?
      • 11. Hur upprepa?
      • 12. Vadå funktioner?
      • 13. Vilken är störst?
      • 14. Hur kan problem lösas?
    • 15. Program med p5.js
      • Omkrets och Area av rektangel/kvadrat
      • Procent. Andelen, delen och det hela
      • For loop för indelning av canvas
      • Koordinasystem
      • Rätvinkliga trianglar
      • Polygoner
      • Liten röd bil
      • Rotera
      • Skala
      • Rät linje, y = kx+m
  • Gymnasiet
    • Gymnasiet Textprogrammering
    • Kurs 1
      • Definiera funktioner
      • Objekt (studsboll)
      • Värdemängd map()
      • Delbarhet för tal i array
      • Pythagoras sats Grafiskt
      • Räta linjens ekvation
      • Vektorer och Constructor function
      • Debugging 1
      • Debugging 2
    • Kurs 2
      • Reglage
      • Sannolikhet att vinna på lotteri
      • Linjär regression
      • Bubbelsort, en sorteringsalgoritm
      • Binary Search
      • Fonter och emojis
    • Kurs 3
      • Metoder för textsträngar
      • Metoder för Arrayer
      • Radianer
      • Sin, Cos och Enhetscirkeln
      • Fibonacci, Mönster i naturen
      • Fraktaler, mönster och träd
  • Grundsärskolan
  • AI ⭐
    • Image classification
    • Feature Extraction
    • Facemesh
    • Facemesh för filter
    • Handpose
    • PoseNet
    • SoundClassifier
    • Micro:bit och AI
  • Kontakt
  • Cookie Policy

15. Program med p5.js

  • Omkrets och Area av rektangel/kvadrat
  • Procent. Andelen, delen och det hela
  • For loop för indelning av canvas
  • Koordinasystem
  • Rätvinkliga trianglar
  • Polygoner
  • Liten röd bil
  • Rotera
  • Skala
  • Rät linje, y = kx+m

På undersidor till denna finns ett antal program som kan skapas med p5.js.
Vi rekommenderar att alla avsnitt  under Textprogrammering gås igenom först för att få en bra förståelse för hur JavaScript är uppbyggt och för att lära tips och trix.

Drivs med WordPress