Villkor i koden
Det är med villkor koden blir riktigt intressant och användbar!
Om användaren klickar eller matar in en siffra kan olika händelser ske i programmet. Villkor görs ofta med IF och ett villkor i parentesen.
Om villkoret är sant utförs det som står mellan klammerparenteserna.
if(villkor)
{
// händelser som utförs om villkoret är sant
}
Här är ett exempel:
Om du har touchskärm så bör du skriva koden i p5 editorn själv för att se resultatet. Den editor som finns inbäddad här nedan fungerar inte med touchskärm i alla lägen.
Nu får du en utmaning att skapa ett program som jämför siffror. För att göra det behöver du få veta lite om jämförelseoperatorer:
Här är exempel på villkor med jämförelser:
if(a > b) if(a <= c) if(namn == "Lillian")
Var alltså noga med att aldrig använda ETT ensamt = i en jämförelse! Du måste använda två == eller tre === för att jämföra, annars läggs det högra värdet i den vänstra variabeln (och då blir det alltid sant!)
Tre === används t ex för att vara säker på att det är en siffra (t ex 5), och inte en textsträng (t ex “5”).
I utmaningen ska du på editor.p5js.org skriva om koden nedan så att den ger följande resultat:
- Om svaret är mindre än eller lika med 10 visas texten “Lite!”
- Annars, om svaret är mindre än 50, visas “Halvmycket…”
- Annars, om svaret är precis 100, visas “Wow, maxat!”
- Annars visas “Mycket!”
let svaret; function setup() { createCanvas(380, 200); background(255); textSize(30); svaret = prompt('Skriv en siffra mellan 0-100'); } function draw() { text('Lite!',100,100); }
Vad händer om du använder === i jämförelsen om svaret är 100 istället för två eller ett =? (Prova med olika svar) Och varför?